fbpx
לוגו מובייל

איך מדרסים יכולים לשפר את היכולות הפיזיות שלכם?

איך מדרסים יכולים לשפר את היכולות הפיזיות שלכם?

מהם מדרסים, איך מתאימים אותם ומה חשוב לוודא לפני שבוחרים את המקום בו תזמינו אותם? הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת.
 

בשביל להשתפר צריך להתאמן לא מעט, אימונים שיכולים להיות אינטנסיביים וכאלו שמפעילים לחץ לאורך זמן על עצמות ומפרקים שונים. לחלוקת העומס על הגוף יש משמעות והשלכות ארוכות טווח, בעיקר בענפי ספורט כמו ריצה בהם כמות האנרגיה שצריך להשקיע היא גבוהה ולאורך זמן.

הגוף יכול להיפגע ונזקים לטווח ארוך יכולים להיגרם, ואמצעים שונים עשויים להפחית ואף למנוע בעיות שונות. המוכר והחשוב בהם הוא המדרסים שנמצאים אמנם בשימוש מסיבי גם מחוץ לעולם הספורט, אבל לספורטאים הם חשובים במיוחד. אז מה הם מדרסים ואיך הם יכולים לתרום לשיפור היכולות הפיזיות שלנו כספורטאים? איך מתאימים מדרסים ומה חשוב לוודא לפני שבוחרים את המקום בו תזמינו אותם? הנה כמה דברים שכדאי לדעת.

אצל ספורטאים העומס על כף הרגל הוא גבוה ולאורך זמן | צילום: shutterstock

קצת על מדרסים

כשהולכים, רצים או מבצעים כל פעילות שהיא חלק ניכר מהלחץ יכול להגיע לאזור ספציפי ברגל והעומס יכול להיות רב. מדרס הוא מעין סוליה נוספת שמוכנסת לתוך הנעל, כשהתפקיד שלה הוא לפזר את הלחץ בצורה טובה ולהפחית את העומס על כף הרגל. מדרסים נמצאים לא פעם בשימוש אצל אנשים שסובלים מקשת גבוהה, פלטפוס ובעיות מולדות אחרות ויכולים להיות בשימוש כמענה לבעיות שונות שמתהוות במהלך החיים, או אצל ספורטאים שאצלם העומס על כף הרגל הוא גבוה ולאורך זמן.

גם אצל אנשים שאינם סובלים מבעיות בכף הרגל, הפחתת הלחץ על הרגל מונעת יבלות ושלפוחיות ומדרסים שומרים כל הזמן על איזון בלחץ על כף הרגל. יותר ויותר אנשים בוחרים בשימוש בהם בשביל להרגיש נוח יותר ולהיות פעילים יותר לאורך שעות ארוכות יותר.

מדרסים לריצה

ריצה היא כבר לא מעט שנים ספורט פופולרי וככל שהפופולריות שלה עולה, כך עולה הצורך בשימוש במדרסים אצל מתאמני הריצה. מדובר בספורט נהדר שתורם לכל כך הרבה מערכות בגוף ובטח כזה שגורם להרגשה נהדרת, אבל יש לה גם את תוצרי הלוואי שלה שהם כאבים בברכיים, בקרסוליים וכמובן גם נקעים ופציעות ספורט שנגרמות עם הזמן בגלל שמדובר באימונים אינטנסיביים ולאורך זמן ועל הפעלת לחץ מתמשך על כפות הרגליים.

בריצה מופעל לחץ פי 5 במגע עם הקרקע מאשר בהליכה והזעזועים לכף הרגל משמעותיים וכאן נכנסים מדרסים לספורטאים שתפקידם לפזר את המשקל על פני נקודות לחץ רבות. ככל שמתחילים להשתמש בהם מוקדם יותר, כך מונעים שלפוחיות שנוצרות באופן כרוני וכמובן, את הכאבים הרבים בעקבים ובברכיים שמגיעים בשלב כלשהוא בגלל האימונים האינטנסיביים.

גם בנעלי ריצה מקצועיות צריך להתקין מדרסים, ואלו עושים עבודה טובה בכל מה שנוגע להגברת אפקטיביות התנועה ובבלימת זעזועים אבל חשוב להבין שעל מנת לשמור על איזון של כף הרגל ובשביל למנוע כאבים עתידיים צריך מדרסים לספורטאים שמותאמים ספציפית לרגלו של המתאמן.

סוגים שונים של ענפי ספורט מצריכים התאמת מדרסים בהתאם | צילום: shutterstock

התאמת המדרסים בהתאם לסוג הספורט בו מתאמנים

סוגים שונים של ענפי ספורט מצריכים התאמת מדרסים בהתאם, מכיוון שלכל ספורטאי עשויות להיות הבעיות הספציפיות שלו וענפי ספורט שונים דורשים תנועות אחרות. כך לדוגמה ריצה היא בקו ישר ויוצרת לחץ באזורים ספציפיים של הרגל, שלא כמו בענפי ספורט אחרים בהם מתבצעות תנועות חדות, ניתור ותנועות נוספות. הנה כמה דוגמאות לענפי ספורט שונים ולצורך הספציפי בכל אחד ואחד מהם.

מדרסים לרכיבה על אופניים

רכיבה על אופניים גם היא ענף ספורט פופולרי מאוד שעוסקים בו כתחביב או באופן מקצועי. היא דורשת שימוש באנרגיה רבה שמנותבת בעיקר לרגליים וספציפית לחלק הקדמי והפנימי של הרגל בגלל תנועת הפידול. תנועת הפידול המתמשכת גורמת לברך להימשך פנימה וללא איזון הברך עלולה להינזק. מדרסים לספורטאים שרוכבים על אופניים בעיקר באופן מקצועי הם חובה בשבילם כי הם מאזנים את זווית הרגל ומפחיתים את העומס על הרגל.

מדרסים לטניס

טניס הוא ספורט נהדר לגוף ולנפש, ספורט בו התנועות הן בעיקר של ריצה לצדדים שלא כמו בריצה ובענפי ספורט שונים אחרים בהם הריצה היא קדימה. עם הזמן העומס על מפרק ראש המסרק 1 והמסרק ה-5 הולכים וגוברים וכל החלק החיצוני של הרגל סופג את העומס הרב. בנוסף, טניסאים נוטים לסבול מנקעים בקרסול בגלל התנועות הספציפיות שחוזרות על עצמן שוב ושוב והתאמה של מדרסים חייבת לקחת בחשבון את סוג הספורט והתנועות הרלוונטיות.

מדרסים לשחקני גולף

התנועה העיקרית של שחקני גולף היא הנפה של המחבט, תנועה שמושכת את הברך פנימה וזו מושכת את כף הרגל לחלקה הפנימי ויוצרת עומס על הבוהן ועל ראש המסרק הראשון. שחקני גולף הם עוד דוגמה לצורך במדרסים שמותאמים אישית לא רק לצרכים של המשתמש אלא גם לענף הספורט בו מתאמנים.

מדרסים לשחקני כדורסל או כדורגל

עיקר פעילותו של כדורסלן מעבר לריצה היא ניתור גבוה, מה שמצריך בולמי זעזועים חזקים מכיוון שהעומס הוא פי 5 ממשקלו בזמן נחיתה על הרגליים וכדורסלנים כידוע גבוהים ובעלי משקל גבוה בהתאם. כדורגל לעומת זאת הוא ספורט בו יש המון עצירות פתאומיות, ריצה לצדדים ואחורה ופחות ניתורים מה שמצריך מדרסים בהתאם.

אלו רק כמה דוגמאות לסוגי ספורט שונים בהם פעילו הרגליים שונה ומצריכה התייחסות מצד מי שמתאים את המדרסים, מה שמתווסף כמובן לפציעות או בעיות שונות שיש לספורטאי.

איפה כדאי להתאים ולרכוש מדרסים?

מדרסים לספורטאים בעיקר ספורטאים מקצועיים צריכים להיות כאלו שירככו את הזעזוע של הרגל, יגבירו את אפקטיביות התנועה וימנעו בעיות עתידיות. זו הסיבה שצריך לבחור במי שמומחה בתחום, ובמדיפוט תוכלו למצוא את אנשי המקצוע הטובים ביותר בתחום ואת המדרסים האיכותיים ביותר.

מה חשוב כשמחפשים את המקום להזמין בו מדרסים?

חשוב קודם כל להבין מהו הניסיון שקיים והאם ישנה מומחיות במדרסים לספורטאים. מדרסים נותנים מענה לאוכלוסייה רחבה שאינה עוסקת בספורט וספורטאים חייבים התייחסות מקצועית שתספק להם מענה יעיל. כדאי לוודא שמי שמתאים את המדרסים הוא בעל ניסיון רב בעבודה עם ספורטאים, שהוא מכיר את הצרכים והבעיות השונות שיכולות להיווצר בסוגי פעילויות שונים ושישנה התאמה אופטימלית. מעל לכל, חשובה כמובן ההתייחסות והשירות, האינטראקציה והרצון הטוב מכיוון שמדרסים איכותיים יכולים לעשות עבודה מעולה, לעומת כאלו שלא מספקים את ההגנה הדרושה לכף הרגל מה שיכול להוביל בשלב מסוים לפגיעה ונזק. אל תתפשרו על פחות מהטוב ביותר בשבילכם.

מאמרים נוספים

פלטפוס – כבר מילדות

מדרסים, ובעיקר מדרסים קשיחים הם מדרסים נכונים לטיפול בפלטפוס, גם בשביל לתת תמיכה בקשת ולפזר את נקודות הלחץ, וגם ובעיקר בשביל ליישר את היציבה, לאזן את המנח של הרגל כנגד הקרקע.
חשוב להתחיל לטפל בנושא כבר מילדות כדי למנוע את השחיקה המצטברת עם השנים ולמנוע כאבים עתידיים שעלולים לדרוש התערבות משמעותית יותר.

קרא עוד »

דלקת בכף הרגל – כל המידע

דלקת בכף הרגל עשויה להיות חריפה או כרונית. כמה סיבות נפוצות כוללות נקעים, מתיחות, כוויות, שברים, עקיצות/עקיצות של חרקים, זיהומים (כולל כיבים סוכרתיים), תגובות לתרופות או חומרים אחרים, כולל צמחים רעילים או הכשות נחש.

קרא עוד »